Salasanaviidakko ei palvele ketään! Käyttäjä haluaa yhden tunnuksen

27.03.2018
Risto Puustinen

Työntekijät kohtaavat digitalisoituvassa taloudessa arkisia haasteita tietotekniikan käytössä. Yhdellä henkilöllä on tyypillisesti kymmenkunta eri käyttäjätunnusta ja salasanaa. Pekka Peruskäyttäjä ei muista niitä kaikkia, jolloin hän kirjaa ne työpisteelleen värikkäille muistilapuille, kalenteriinsa tai tietokoneelleen yhteen dokumenttiin.

Runsas tunnusten ja salasanojen kirjo on todellinen haaste, joka pitäisi ehdottomasti ratkaista. Tehokkuus heikkenee, mikäli Pekka joutuu syöttämään useita tunnuksia ennen kuin hän pääsee aloittamaan työnsä. Liiketoiminta kärsii ja tietojärjestelmien käytettävyys heikkenee Pekan unohtaessa tai kadottaessa yhden monista salasanoistaan.

Tietotyötä tekevistä yli 65 prosentilla menee FlowIT-selvityksen* mukaan noin 10 prosenttia kaikesta työajasta hukkaan, kun tietotekniikka ei monista eri syistä toimi.

Arviolaskentamme kertoo karua kieltä kustannuksista, joita salasanojen tarpeeton kirjaaminen, uusien luominen sekä siitä johtuva kyvyttömyys tehdä töitä maksaa. 500 henkilön organisaatiolle tästä kertyy maltillisesti arvioiden noin 61.000 euron lasku.

 

Hyvä käyttökokemus on perusvaatimus

Mobiliteetin lisääntyessä käyttäjät edellyttävät joustavaa, yhtenäistä ja tehokasta tietotekniikan käyttökokemusta millä tahansa päätelaitteella. Kukaan ei halua käyttää kymmentä eri tunnusta!

Käyttäjät ja monet liiketoimintapäättäjät eivät tiedä, että salasanaviidakko voidaan korvata tehokkaalla käyttövaltuushallinnalla, jolloin käyttäjä kirjautuu yrityksen sisäverkkoon vain kerran. Työtyytyväisyys kasvaa, kun esimerkiksi asiakkuudenhallintaan, toiminnanohaukseen, kumppaneiden järjestelmiin sekä perinteisiin (legacy) järjestelmiin pääsee nopeasti käsiksi. Työt hoituvat yhdellä tunnuksella!

Tunnistautuminen on vahvaa, ja yritys kontrolloi kuka pääsee ja mihin ympäristöön. Käyttö sujuu millä laitteella tahansa myös mobiilisti riippumatta siitä ovatko sovellukset yrityksen omassa konesalissa vai julkisessa pilvessä. Yritykset ostavat yhä enemmän ratkaisuja pilvestä, eli pääsynhallinnan pitää ulottua koko hybridiin ympäristöön.

Yhden salasanan muistaminen on helppoa, eikä tunnuksilla tarvitsisi enää vaivata helpdeskiä tai tietojärjestelmän pääkäyttäjää. Työt viivästyvät, mikäli uutta tunnusta ei ole heti saatavissa. Ja tottahan salasanoja pitää vaihtaa säännöllisin väliajoin, eli sama harmi ja turha lisätyö toistuvat pahimmillaan kerta toisensa jälkeen.

 

Salasanat itsepalvelusta

IT-käyttäjien osallistamisesta puhutaan nykyään paljon. Suosittelen tarjoamaan käyttäjille itsepalvelun, josta jokainen voi luoda itselleen uuden salasanan kadonneen tai unohtuneen tilalle. Tästä on liiketoiminnoille ja peruskäyttäjille merkittävää hyötyä. Asiat hoituvat nopeammin ja kustannuksia säästyy.

Jokaiselle luodaan mahdollisimman yhtenäinen tietotekniikan käyttökokemus.

Hyvin hallinnoitu identiteetin hallinta tarkoittaa myös sitä, että uudet työntekijät saavat tunnukset toimenkuvan ja työtehtävän mukaan heti ensimmäisenä työpäivänä. Ne poistuvat automaattisesti työsuhteen päättyessä ja niitä päivitetään työtehtävien muuttuessa. Alihankkijalla voi olla keskeinen rooli yhdessä tai useammassa liiketoimintaprosessissa. Kausityöntekijätkin voivat tarvita pääsyn tietojärjestelmiin.

Hankkiudu siis eroon salasanaviidakosta. Se tuo tarpeettomia lisäkustannuksia. Työaikaa valuu hukkaan, ja tietoturvassakin on puutteita.

Tiesitkö, että yhden ja saman identiteetin hallinnan voisi muuten integroida kattamaan myös yrityksesi fyysisiin tiloihin liittyvät kulkuoikeudet? Teknologia mahdollistaa jo tämän, ja siitä kerromme lisää tulevassa blogissamme.

 

Risto Puustinen

liiketoiminnan kehityspäällikkö, tietoturva, Micro Focus Suomi

Micro Focus Suomi löytyy nyt myös LinkedInistä 

*Työterveyslaitoksen ja Aalto-yliopiston vuonna 2014 tekemään selvitykseen haastateltiin yli 2.400 tietotyöläistä.

 

Tilaa uutiskirjeemme tästä, kohdataan jälleen!